Vauxhall Cresta ble på mange måter årets bil, men mer enn femti år for sent.
Innledningsvis skal det informeres om at denne historien delvis handler om bilen fra forsvinningsmysteriet TV2/Åsted Norge løste høsten 2021. Bildene er tatt av ham som nå har bilen i sin varetekt. De etterlatte har godkjent bildebruk og omtale av kjøretøyet.
Cresta var topp-modellen til General Motors engelske merke Vauxhall fra 1954 til 1972. Siste generasjon med betegnelsen PC ble introdusert på London Motor Show i 1965. En erkekonservativ britisk bil for den øvre middelklassen. Seks sylindre i rekke som klarte å spytte ut 123hk DIN, noe som ga bilen en toppfart på svimlende drøye 150km/t. Designmessig var det nok meningen at bilen skulle ligne sin amerikanske søster Chevrolet Impala. Det lyktes vel ikke helt. Samtidige konkurrenter i det øvre skikt av biler hadde nok langt mer spennende modeller. Mercedes /8, Volvo 164 og til og med floppen Ford Zephyr/Zodiac hadde et mye mer eksklusivt utseende. For å nevne noen. Cresta var ikke bilen for gutter som hadde høy sigarføring og ei dame i hver armkrok. Kun 54000 eksemplarer av Cresta PC ble bygget i England og New Zealand, så tallet forteller at det ikke ble så mange bløtkaker på grunn av skyhøyt salg. Sarah Jessica Parker, Brooke Shields og Shania Twain var definitivt mer vellykkede produkter av samme årgang.
Noen av disse Cresta PC-modellene kom også til Norge. Hvor mange er usikkert, men pr 2021 forteller et raskt søk at fem eksemplarer fortsatt er registrerte, hvorav minst en ikke er noen perle. Noen uregistrerte finnes sikkert også bortover, men det kan konstateres at bilen er nokså sjelden. En gang var Vauxhall et av de store og anerkjente merkene i Norge. Mange husker navn som Victor, Velox, Ventora og Viva. Totalt er 201 biler av merket med griffen i emblemet registrerte, det betyr at bestanden er halvert siden 2008. Vauxhall selges fortsatt i deler av det britiske samveldet, men ble etter hvert en Opel med annen merking. Så er Opel slukt av Peugeot og de eneste ekte Opel'er er nå Astra og Insignia. Tiden vil vise om eller når både Vauxhall og Opel blir historie.
Den blå bilen som vises på bildet er en av de registrerte, den hvite er den som ble funnet i et tjern i år. Som de fleste vet havnet den i tjernet pga en personlig tragedie og en villet handling. Hva skjer så med en bil som har ligget 49 år under vann? I saltvann er svaret gitt, men i oksygenfattig ferskvann stiller det seg helt annerledes. Bilen som ble fisket opp har ikke et eneste rusthull, den er i mye bedre stand enn den ville vært om den hadde stått like lenge i skogen.
Stein Hinholm på Modum har kjøpt vraket av de etterlatte. Avtalen er at bilen aldri mer skal komme på veien. Imidlertid gis det anledning til at alle brukbare deler kan demonteres før selve karrosseriet destrueres. Derfor er Stein på jakt etter en bil som trenger restaurering. Har du som leser dette en slik bil eller vet om en så ring ham på telefon 90260855.
Tilstanden er som nevnt overraskende bra. Som mange har sett på tv er den delen av bilen som har vært nedi gjørma nesten som ny. Blank og fin og ingen rust. Med 16000km på telleren er det svært begrenset mekanisk slitasje, blant annet ser forstilling ut til å være i perfekt stand. Dekkene har ingen antydning til sprekker og det ene er fortsatt luftfyllt. Nøkkelen står i tenninga klar til oppstart. Er et stykke vei å gå før man kommer dit, men planen er å starte bilen før demontering. I skrivende stund er alt vann drenert ut av motor og drivverk og den står proppfull med en blanding av diesel og hydraulikkolje. Håpet er at alt skal løsne og la seg smøre opp. Så langt har man funnet ut at clutchen er i orden. En god start på et særdeles spesielt prosjekt som vi vil følge framover. Flere bilder vil komme og høyst sannsynlig får vi høre den gå utpå vårparten.
I sammenhengen kan nevnes at det for mange år siden ble funnet en A-Ford fra 1930 på bunnen av en innsjø i Canada. Den lå på siden, og den delen som lå nedi gjørma var like fin. Siden som lå opp var det derimot svært lite igjen av. Bilen fikk, etter den ble hevet nye oljer, nye stifter og plugger osv. Den startet og gikk. Håpet er at vi får en tilsvarende norsk historie.
Noen har lest en tidligere reportasje om jakt på Chevrolet og Fiat i et tjern sommeren 2021. Jakten måtte oppgis pga særdeles grumsete vann. Kanskje man skal prøve igjen? I så fall med langt mer avanserte tekniske hjelpemidler. Den som gir opp er jo ei pyse - og det vil vi jo ikke være. Les om ekspedisjonen her: https://mhkd.no/oppslagstavla/p-jakt-med-en-diger-frosk/
Annonsør