Ladies in red

Følg meg:

Hva brukes en traktor til?


Det kan være til så mangt. Primært vil vel de fleste mene at den skal brukes til å pløye med, til å brøyte, dra tømmer ut av skogen, drive redskap osv. Noen kan også finne på å bruke traktor for å imponere damer, dra minibanker ut av betongvegger og dra på tur til Aker Brygge, Amsterdam eller Alta.


Men………..så har vi de som har et helt annet forhold til traktoren sin. En sånn mann er Øyvind Brandt fra Sande i gamle Vestfold. Han steller bedre med traktoren sin enn mange andre steller kjerringa. Om det er bedriftsøkonomisk forsvarlig å kjøpe en ny traktor for å bruke den gjennomsnittlig i underkant av femti timer i året kan absolutt diskuteres, men at det er noen som gjør slikt er både interessant og tankevekkende. 1900 timer på en traktor er veldig lite, særlig når timene fordeles over førti år.



29. september 1981 ble den første gang registrert. Volvo BM 2250 født i Eskilstuna. Rettere sagt satt sammen i Eskilstuna. Det står Volvo BM (Bolinder-Munktell) med store bokstaver her og der, men det er ikke så veldig mye Volvo BM som skjuler seg bak skallet. Her er litt fra hvert prestegjeld, en salig blanding av ælj og hoggestabbe.

Motoren er Perkins diesel, bakstussen og hydraulikken kommer fra International Harvester og det elektriske fra Bosch, lasteren kommer fra Quicke, mens den oversiktlige og komfortable hytta er Volvo BM’s egen. Volvo BM kalte motoren D39T som altså er en firesylindret Perkins med typebetegnelse 4236. 3,9 liter og 68 hestekrefter. Denne driver bakhjulene via en åtte-trinns gearkasse, samt ei hydraulikkpumpe som gir 34 liter i minuttet på det meste. Som ekstra er det montert et ventilasjonsanlegg beregnet på skurtresker i taket.


Sine tolv første år ble traktoren brukt i landbruket. I produksjon av kålrot og korn. Selv om man ikke skulle tro det har den til og med hatt på kjettinger. De var nok tilpasset og strammet etter alle kunstens regler, her finnes ingen spor på verken felger eller skjermer. Det skal i sammenhengen nevnes at traktoren aldri har vært ute på saltet vei. Men den har vært i skauen og dratt tømmer. Den karrieren var ikke så lang, men noen kubikk fikk den være med på. Da jorda på gården ble solgt fikk traktoren status som hobbykjøretøy, en status den fortsatt har. På spørsmål om den har stått ute om natta noen gang er svaret at, «jo det kan nok hende at den har to-tre netter ute, men det har vært i finvær på sommerstid………»


Bildene forteller at dette er et strøkent restaurert eksemplar av Volvo BM2250. Restaurert? Slik denne ser ut må den jo være restaurert påsto artikkelforfatteren. Men nei, den er aldri restaurert, flekket bittelitt på laster og stag, ellers ikke kosmetisk utbedret. Det betaler seg å holde ting i orden. Du som leser dette; når polerte du sist traktoren, bilen eller motorsykkelen din under skjermene? Sannsynligvis har du aldri gjort det. Øyvind Brandt har gjort det. Mange ganger har han polert traktorskjermene på undersiden.


Mellom 1978 og 1981 ble 2915 traktorer av typene 2250 og 2254 bygd. 2254 er versjonen med firehjulstrekk. Det er høye odds for at den fineste som fortsatt eksisterer befinner seg i Sande.


Ekstremt moro å se slikt. Ordenssansen gjelder ikke bare traktor, hos Øyvind ligger ikke singelen annet enn perfekt, du finner ikke et blad på bakken og alle busker og trær er frisert på en måte som ville være enhver høyadelig godseier verdig. Garasjene er alle fliselagte, alle flasker og spraybokser står med etiketten samme vei og seksti centimeters vedskier er seksti centimeter. Nøyaktig seksti centimeter og uklanderlig stablet. Perfeksjon er fascinerende.

Det er viktig å opprettholde en viss standard her i livet. Har man rød traktor bør man jo også ha rød sportsbil. En lav Ferrari står godt til den høyreiste Volvoen. 1996 F355 med dobbelt så mange sylindre og fem og en halv ganger flere hester enn storebror på tunet. Selvfølgelig er denne bilen strøken, men det er ikke like imponerende som en strøken traktor. De aller fleste Ferrarier er strøkne.


Så undres sikkert noen på hva en mann som Øyvind Brandt driver med. Han er profesjonell på området bilpleie. Kanskje ikke så rart. Litt rarere er det at han har et eget verksted for understellsbehandling. Oljebehandling av vanlige dagligbiler. Slike steder sitter som regel skoene fast i gulvet når man entrer rommet. Slik er det selvfølgelig ikke her, her er det rent og pent overalt og ikke en gang arbeidshanskene er forlatt på tilfeldig måte. Det som muligens er rarest er at Øyvind røyker rullings. Det skulle man ikke tru 😊.

Understellsbehandling, polering, rens mm kan bestilles på tlf 90672534.



Tenk at en traktor og en Ferrari kan være slike vakre skulpturer. Øyvind Brandt har all grunn til å være stolt.

Drøm deg bort med bildene.